Situatia autostrazilor in Iulie 2012 |
Anul acesta au mai fost adaugate cateva tronsoane la lista
autostrazilor functionale din Romania. In prezent Romania are 500 de
kilometri de autostrazi, ceea ce ne plaseaza sub Bulgaria, Slovenia si
Cehia.
Situatia actuala a retelei de autostrazi din Romania se datoreaza contractelor incheiate si reziliate intre Guvernul Romaniei si constructorii atat din Romania cat si dinafara tarii. De-a lungul anilor, termenele limita pentru finalizarea contractelor au fost incalcate iar contracte au fost reziliate.
Comparand reteaua de autostrazi a Romaniei cu cea a celorlalte state europene ne situam destul de departe avand in vedere ca unele tari aveau 500 de kilometri de autostrada la inceputul anilor ’90. Azi, tarile cu cele mai dezvoltate retele de autostrazi au chiar peste 10.000 de kilometri cum ar fi Germania, Franta sau Spania.
Autostrazile din viitorul Romaniei:
Cu toate ca ne aflam departe de o situatie ideala, in tara continua constructia de autostrazi. In prezent se afla in constructie aproximativ 275 de kilometri de autostrada, in cea mai mare parte pe A1 (Arad – Nadlac) pe A3 (intre Suplacul de Barcau – Bors) si A4 (Agigea – Portul Constanta).
Cea mai mare parte a acestor tronsoane ar urma sa fie date in folosinta in toamna acestui an sau cel tarziu in primavara anului viitor. Desi constructorul lotului 1 din autostrada Timisoara –Lugoj a reusit sa fie in avans cu lucrarile, majoritatea constructorilor inca sunt in intarziere.
De asemenea inca existas si unele sectoare la care lucrarile nu au inceput cum ar fi lotul 2 de pe A1 (Timisoara – Lugoj) si loturile 2, 3 si 4 ai autostrazii ce va laga localitatile Lugoj si Deva. Licitatiile pentru aceste lucrari au avut loc deja iar rezultatele vor veni in jurul lunii octombrie.
In cel mai optimist caz, daca nu vor exista contestatii in urma licitatiei, lucrarile pe aceste tronsoane vor putea incepe din luna martie 2013 iar deschiderea circulatiei va putea avea loc la sfarsitul anului 2014.
Autostrazile Functionale din Romania (plus sectorul Cernavoda – Medgidia)
|
Tronsonul
|
Lungimea (Km)
|
Inaugurat
|
A1 Bucuresti – Pitsti
|
96
|
1973
|
A1 Pitesti Bypass
|
14
|
2007
|
A1 Sibiu Bypass
|
17
|
2010
|
A1 Timisoara – Arad (inclusiv Bypass)
|
45
|
2011
|
A2 Bucuresti Lehliu
|
56
|
2004
|
A2 Lehliu – Drajna
|
42
|
2004
|
A2 Drajna – Fetesti
|
37
|
2007
|
A2 Fetesti - Cernavoda
|
17
|
1987
|
A2 Cernavoda – Medgidia
|
20
|
2012
|
A2 Medgidia – Murfatlar
|
17
|
2012
|
A2 Murfatlar – Constanta
|
14
|
2011
|
A3 Gilau – Turda
|
42
|
2009
|
A3 Turda – Campia Turzii
|
10
|
2010
|
A3 Centura Bucurest – Ploiesti
|
56
|
2012
|
A4 Valu lui Traian – Agigea
|
11
|
2011
|
A4 Valu lui Traian - Ovidiu
|
11
|
2012
|
|