Două noi propuneri legislative privind o serie de drepturi pentru pasagerii care au fost adoptate de
Comisia Europeană în această săptămână. Conform acestor noi reglementări, sunt introduse câteva noi reguli
minime pentru informarea pasagerilor înainte, în timpul şi la încheierea călătoriei, acordarea de
asistenţă specială pentru persoanele cu mobilitate redusă şi de despăgubiri materiale în cazul
întârzierilor sau întreruperii călătoriilor.
De soluţionarea diferendelor care apar în contextul noilor reglementări se vor ocupa organisme naţionale
independente care vor fi constituite şi care vor funcţiona în mod asemănător celor similare din domeniul
aerian şi feroviar.
"UE nu poate permite ca drepturile pasagerilor să fie diferenţiate în funcţie de modul de transport
utilizat de aceştia.
Cu aceste două noi regulamente vom acoperi toate modurile de transport. Pasagerii pot
alege modul de transport preferat ştiind că drepturile lor sunt respectate în mod egal, indiferent de
mijlocul de transport utilizat", spune Antonio Tajani, vice-preşedinte al Comisiei Europene, responsabil
cu transporturile.
Drepturile persoanelor cu mobilitate redusă
Posibilităţile de călătorie cu autobuzul sau vaporul în cazul persoanelor cu mobilitate redusă este minim
în condiţiile actuale de lipsă a asistenţei necesare nevoilor lor. Propunerea de lege contracarează acest
neajuns interzicând discriminarea celor cu dizabilităţi la rezervarea unei călătorii sau îmbarcarea
într-un mijloc de transport terestru sau maritim.
Companiile de transport sunt obligate astfel să acorde asistenţă gratuită cu condiţia ca persoana în cauză
să anunţe în prealabil că are nevoie de acest serviciu, asistenţ care să-l ajute să ajungă la terminal sau
în port înainte de plecarea planificată. De asemenea, personalul care lucrează la terminalele pentru
autobuze sau în porturi sunt obligate să aibă cunoştinţe minime pentru acordarea asistenţei acestor
persoane.
Despăgubiri şi asistenţă pentru pasageri în cazul întreruperii călătoriei
În cazul întreruperii sau anulării călătoriei, companiile de transport vor acorda asistenţă şi informaţii
corespunzătoare pasagerilor şi îi vor îndruma spre servicii alternative rezonabile. În caz contrar,
companiile sunt pasibile de plata unor despăgubiri calculate în funcţie de preţurile biletelor.
Responsabilitatea pentru decesul şi vătămarea pasagerilor
Potrivit propunerii, companiile poartă responsabilitatea asupra pasagerilor şi a bagajelor lor care, vor
putea beneficia de despăgubiri. Mai mult, în cauza unui accident, pasagerii şi familiile acestora pot
beneficia de plăţi în avans care să-i ajută să facă faţă dificultăţilor survenite în familie ca urmare a
vătămării sau decesului.
Soluţionarea plângerilor şi căi de recurs
Pentru soluţionarea diferendelor ţările Uniunii Europene vor înfiinţa organisme competente care să asigure
respectarea legislaţiei, a drepturilor pasagerilor şi care vor funcţiona similar organismelor similare din
cadrul transporturilor aeriene şi feroviare. Astfel, în cazul în care pasagerul unui autobuz sau vapor
consideră ca drepturile i-au fost încălcate, el se poate adresa mai întîi companiei de transport iar, dacă
nu este mulţumit de răspunsul primit, legea îi va permite să se adreseze organismului naţional creat
pentru soluţionarea acestor probleme.
|